In de krappe arbeidsmarkt van nu is employer branding nog belangrijker dan het ooit is geweest. Voor potentiële kandidaten draait het tegenwoordig om waar jij voor staat als bedrijf.
Wat is employer branding?
Employer branding draait om de identiteit die je uitstraalt als werkgever. Het is bepalend in hoe potentiële kandidaten, huidige medewerkers en andere externe partijen jou zien als bedrijf. Het gaat dus om je merkidentiteit zowel intern als extern.
Je kent het “Great Place To Work” certificaat vast wel. Dit is vooral bepaald door je huidige werknemers, maar straalt natuurlijk goed werkgeverschap uit naar potentiële medewerkers en andere partijen.
Waarom is employer branding belangrijk?
Nu we antwoord hebben gegeven op “Wat is employer branding”, wil je natuurlijk ook weten waarom het belangrijk is. Zoals eerder genoemd is een goed employer brand tegenwoordig geen overbodige luxe meer. Met een sterk werkgeversmerk onderscheid je jezelf van de concurrenten, heb je meer tevreden werknemers en trek je meer nieuwe talenten aan.
Uit onderzoek van Glassdoor blijkt dat bedrijven die de focus leggen op employer branding 250% vaker hun talent acquisitie als enorm effectief omschrijven. Daarnaast zag Glassdoor ook dat diezelfde bedrijven 130% vaker een verhoging in betrokken medewerkers zien.
Voordelen voor jou als bedrijf
- Je onderhoudt een positieve reputatie bij potentiële medewerkers en andere externe partijen
- Je bouwt een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie voor jou als werkgever
- Je trekt de juiste medewerkers aan die binnen jouw bedrijfscultuur passen.
Het toenemende belang van een sterk employer brand
We zitten in een krappe arbeidsmarkt, maar een sterk employer brand is ook steeds belangrijker voor nieuw talent. Young professionals kijken naar jou als goede werkgever en niet direct naar salaris. Met een goede employer branding strategie kun jij in de huidige arbeidsmarkt een onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen. Het helpt ook bij een lager verloop van personeel.

Wat is het verschil tussen employer branding en HR-marketing?
Employer branding focust zich op de lange termijn en het creëren van een sterk werkgeversmerk. Dit is een langetermijnstrategie en iets waar je continu aan moet werken.
HR-marketing focust zich juist op de kortere termijn en het invullen van vacatures. Je brengt het merk over op potentiële kandidaten.
Het is dus belangrijk dat je beide goed doet om meer en betere sollicitanten aan te trekken.
Waar bestaat goede employer branding uit?
Een employer brand heeft een aantal belangrijke bouwstenen:
- Employer value proposition (EVP)
- Bedrijfscultuur
- Werkomgeving
- Opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden
- Communicatie
Het toenemende belang van een sterk employer brand
Een Employer Value proposition (of EVP) is de unieke waarde die jouw bedrijf biedt aan medewerkers. Het is het start punt van een employer branding strategie. Je onderscheid je hierdoor van je concurrenten op de arbeidsmarkt.
Je kijkt naar:
- Salaris en andere materiële verdiensten
- Groei en ontwikkeling
- Interne connectie en het gevoel van een gemeenschap
- Betekenis en het hebben van doelen
Het toenemende belang van een sterk employer brand
De employee value proposition is eigenlijk hetzelfde, maar vanuit een ander perspectief. Hierbij gaat het om wat de medewerker ervaart tegenover wat jij als werkgever biedt.
Voorbeelden van een sterk employer brand
Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijven met een sterke employer brand.
- Google. Google is een enorm aantrekkelijke werkgever in de Verenigde Staten en daarbuiten, dat komt doordat zij veel doen aan employer branding. Zij bieden een leuke, uitdagende, nuttige en prettige werkcultuur waar de ontwikkeling van huidige werknemers belangrijk is.
- Tony’s Chocolonely. Dit bedrijf heeft een unieke waarde propositie op het gebied van slaafvrije chocolade. Het merk is zo sterk, dat kandidaten met dezelfde waarden zich aangetrokken voelen tot hun.
- Coolblue. Je kent de slimme en geestige reclames van Coolblue vast wel. Coolblue heeft een sterk merk, maar ook een sterke employer branding. Een voorbeeld is dat ze een calculator op hun website hebben waarbij je precies kan zien wat je per maand gaat verdienen.

Waar bestaat goede employer branding uit?
Bepaal de EVP met intern en extern onderzoek
Om een sterke EVP te bepalen moet je extern en intern onderzoek doen.
Intern onderzoek: Kijk naar wat je huidige medewerkers waarderen. Vraag ze waarom zij in eerste instantie voor jouw bedrijf hebben gekozen en waarom zij hier nog werken. Zet dit onderzoek breed op en pak alle lagen van je bedrijf mee.
Extern onderzoek: Wat jouw bedrijf uniek maakt in de markt. Ga op onderzoek uit en check wat voor potentiële toekomstige medewerkers een aantrekkelijke werkgever is. Kijk ook welke werkgeversmerk je al opgebouwd hebt mij mensen, wat vinden zij van jou?
Creëer geen vertekend beeld
Als je dit allemaal gedaan heb je dus een beeld van waar je nu staat in je employer branding. Het kan zijn dat er een negatief beeld is, dan is het dus belangrijk dat je je strategie aanpast. Onthoud daarbij wel dat je niet iets doet wat niet bij jouw bedrijfscultuur past, dat gaat je nieuwe werknemers kosten.
Zet een Employer Branding strategie op
Nadat je een EVP hebt bepaald kun je beginnen met het opzetten van een daadwerkelijke strategie. Begin met het opzetten van een plan.
- Bepaal je doelstellingen en relevante KPI’s
- Kies de juiste kanalen die passen bij je EVP.
- Creëer persona’s van ideale nieuwe werknemers
- Stel concrete doelen die je kunt halen
- Kijk naar je wervingsproces
- Bepaal een budget en kijk naar andere middelen om je plan uit te voeren
- Betrek medewerkers om erachter te komen wat zij belangrijk vinden

Starten met een Employer Branding campagne
Als je een plan hebt opgesteld kun je beginnen met de implementatie ervan. Daarbij is het natuurlijk belangrijk dat je continu bijhoudt of het zo gaat als je wil en je bijstuurt waar nodig. Kijk ook naar de voorbeelden van employer branding campagne.
Welke initiatieven dragen bij aan een aantrekkelijke employer brand?
Het draait dus om materiële verdiensten, groei en ontwikkeling, gevoel van gemeenschap en het hebben van duidelijke doelen en betekenis. Dit zijn dus ook meteen de punten waarop je verbeteringen toe kunt passen.
Hoe breng je je employer branding strategie over?
Het begint allemaal met een sterke employer value proposition. Als je die hebt, moet je er alles aan doen om dit ook waar te maken. Dit kan door:
- te investeren in je medewerkers. Dit doe je door aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, het creëren van een stimulerende en prettige werkomgeving en te investeren in de ontwikkeling van je huidige personeel.
- een sterke bedrijfscultuur te bouwen. Deze moet aansluiten op je EVP. Stimuleer samenwerking en sta open voor de meningen van medewerkers.
- social mediakanalen te gebruiken. Deel interessante content over je bedrijf en medewerkers, dit helpt bij het creëren van een gevoel dat je samen aan iets groters werkt.
- employee advocacy te stimuleren. Als je medewerkers zeggen dat jij een goede werkgever bent, is dit natuurlijk erg overtuigend. Het is een vorm van social proof.
- contentmarketing te gebruiken. Deel interessante verhalen op je blog, dit heeft een positieve impact op je vindbaarheid en helpt bij het overtuigen van mogelijke sollicitanten.
- je employer branding activiteiten te monitoren. Het is belangrijk dat je bijhoudt welke impact je activiteiten op het gebied van employer branding hebben. Houd bij wat wel en niet werkt en pas je strategie aan op basis van de resultaten.

Welke modellen zijn er bij employer branding?
Er zijn verschillende modellen voor het creëren van een goede employer branding strategie, waaronder:
- De employer branding piramide. Deze piramide is opgebouwd uit 4 lagen. Bekendheid, associatie, overweging en sollicitatie. Het begint onderaan bij het creëren van bekendheid voor jou als werkgever. Daarna gaat het om de associaties die jouw employer brand oproepen. De volgende stap draait het erom of sollicitanten jouw bedrijf overwegen als werkgever. De laatste stap vertegenwoordigt de uiteindelijke sollicitatie.
- De 5 C’s van employer branding. De 5 C’s zijn Company, Culture, Career, Compensation en Clarity. Van links naar rechts: je merk (externe en interne identiteit), de werkomgeving, carrière kansen in het bedrijf, de verdiensten (salaris en andere arbeidsvoorwaarden) en consistente communicatie van je merk over alle kanalen.
- Het employer branding canvas. Dit lijkt op een Business Model Canvas. Hierin geef je voor jezelf antwoord op een aantal vragen gerelateerd aan je employer brand. De vragen zijn onder andere: wie ben jij als bedrijf? Wat doe je? Wat maakt jouw bedrijf betrouwbaar? Welke voordelen hebben werknemers? En meer. Bekijk hier de template.
Laat Farrow je helpen met je employer branding strategie
Als recruitment partner heeft Farrow de kennis en ervaring in huis om jouw employer branding naar een hoger niveau te tillen. Wij kunnen je helpen met het maken van een employer branding video en je helpen bij het bepalen van de strategie ook op sociale media.